2020. február 25, kedd

Közvetlenül is hívható segítség – de csak ha szükséges


Régió - 2017. december 8.
szerző: SH

kekfenyrendor

A központi, 112-es hívószámnak két előnye van, az, hogy könnyen megjegyezhető és biztos rögtön felveszik – számolnak be az érintett szervek munkatársai.

A bejelentés helyétől távoli központba befutó hívásoknak, az ebből származó bonyodalmaknak már halálos áldozatai is vannak, ezért az elmúlt napokban előtérbe került a közvetlen hívószámok alkalmazásának lehetősége.

Hazánkban 2014 májusában vezették be a központi segélyhívás 112-es rendszerét, mely véget vetett annak, hogy a rendőrök, mentők és tűzoltók tárcsázott 104, 105 és 107-es számai a területileg illetékes szervhez fussanak be. A miskolci vagy szombathelyi központban a bejelentést követően adminisztrációs munka kezdődik és csak később továbbítják a területileg illetékes szerv felé a segélykérést. Ez azt a gyakorlatot váltotta fel, ami lehetővé tette, hogy már a beszélgetés közben útnak indított egységet folyamatosan láthassák el információval.

Mint a területen dolgozó munkatársak helyben is beszámolnak róla, az útbaigazításhoz sokszor olyan kulcsszavak a célravezetőek, amit csak a helyiek ismernek. Ha valaki egy központot hív fel, annak aztán hiába mondja, hogy a lápos tanyánál balra a Barta-fél kövesen, ezt rögzíteni sem egyszerű és sokszor az ilyen információ útközben elveszik – fogalmaz egy egyenruhás. Mint megjegyzi, ez visszafele is igaz: csak akkor lehet a kérdéses részleteket pontosan tisztázni, ha a diszpécser ismeri az adott települést, amire a központban szinte esély sincs. A kiegészítő információk ezt követően csak nehézkesen jutnak az intézkedő szervhez.

Az egyetemes hívószámok miskolci vagy szombathelyi diszpécserközpontba futnak, a városi ügyeletek viszont közvetlen telefonszámokon elérhetőek. Siklós területéről a

       siklósi rendőrök ügyelete a 06/72/579-780,

       siklósi mentők a 06/72/352-600,

        siklósi tűzoltók ügyelete pedig a 06/72/579-820 telefonszámon hívható.

A közvetlen számok hívása kis valószínűséggel de azzal is járhat, hogy épp senki sincs az ügyeleti szobában. Mint a területek képviselői is megjegyzik, a központi segélyhívó rendszer alapvetően jól ellátja feladatát, ezért a helyi szolgálatokat leginkább akkor célszerű közvetlenül keresni, ha speciális útbaigazítás vagy a területre jellemző, esetleg folyamatos adatközlés válik szükségessé.