2020. január 24, péntek

Magyar rekordbírságot kapott a Facebook


Nagyvilág - 2019. december 7.
szerző: HH

facebooknagy

A Gazdasági Versenyhivatal 1,2 milliárd forintra bírságolta meg az amerikai kézben lévő magánvállalatot, a Facebookot. Ez az eddigi legnagyobb összegű, fogyasztóvédelmi ügyben kiszabott bírság a versenyhivatal történetében.

A versenyhivatal szerint a Facebook jogsértést követett el, amikor ingyenesként hirdette szolgáltatását nyitóoldalán és súgóközpontjában. A fogyasztóknak ugyan valóban nem kellett díjat fizetniük a szolgáltatás igénybevételéért, de felhasználói aktivitásukkal és adataikkal üzleti hasznot hajtottak a vállalkozásnak és így fizettek a szolgáltatásért.

A Facebook nem titkolt módszere, hogy a felhasználók érdeklődéséről, viselkedéséről, vásárlási szokásairól adatokat gyűjt, amit felhasználva személyre szabott reklámokat juttat el hozzájuk.

A versenyhivatal szerint a regisztrációs oldalon megjelenített ingyenes és bárki csatlakozhat, valamint ingyenes és az is marad üzenetek elterelik a fogyasztó figyelmét az általa vállalt ellentételezésről, azaz adatainak átadásáról, terjedelméről és ezek következményeiről.

A GVH meggyőződése, hogy az ingyenesség üzenete zavart kelthet a fogyasztókban mind a használattal járó felelősség, mind a szerződéses kötelezettségek tekintetében, mert kockázatmentességet, kötelezettség nélküliséget sugall, miközben több szintű, ráadásul a kezelt és a felhasznált adatok összetettsége miatt nem is egészen átlátható felhasználói elköteleződés áll mögötte.