2019. október 14, hétfő                                         Siklós Város független hírportálja

Átadták a Magnus kompozitüzemét a pogányi reptéren


Baranya - 2019. október 8.
szerző: SH/MTI

Tarány Gábor, a Magnus Aircraft Zrt. elnöke. Fotó: Sóki Tamás, MTI
Tarány Gábor, a Magnus Aircraft Zrt. elnöke. Fotó: Sóki Tamás, MTI

A kormány kiemelt ágazatnak tekinti a repülőgépipart, és el szeretné érni, hogy Magyarország ne csak az autóipar, a közútijármű-ipar, hanem a repülőgépipar nyertesévé is váljon – mondta Palkovics László Pogány melletti reptéren.

Az innovációs és technológiai miniszter a repülőgépek gyártásával foglalkozó Magnus Aircraft Zrt. pécs-pogányi repülőtéren lévő 5000 négyzetméteres kompozit üzemének átadásán emlékeztetett, csak az utóbbi egy évben az Airbus, a Lufthansa Technik és a Rolls Royce is indított beruházásokat Magyarországon.

Hozzátette, e pozitív változások is hozzájárultak ahhoz, hogy a magyar kormány mintegy háromnegyed évvel ezelőtt létrehozta a Légiközlekedési és Repülőgépipari Tanácsot, amely a repülőgépipari stratégia elkészítését tűzte ki célul.

A Magnus Aircraft Zrt. két év alatt mintegy hatmilliárd forintot fordított beruházásra, kétmilliárd forintos kormányzati támogatás mellett a pécs-pogányi reptéren. A hétfőn átadott kompozit elemek gyártására alkalmas, 5100 négyzetméteres üzem mellett korábban már elkészült egy 1900 négyzetméteres összeszerelő egység és egy 300 négyzetméteres irodahelyiséget is.

A kisebb gyártórészben tavaly október végén indult el a termelés, a magyar fejlesztésű, kompozit testű repülőgépek előállításával foglalkozó kompozit egység pedig a próbaüzem időszakában van. A tervek szerint jövőre már teljes kapacitással tud működni kompozitgyár, és akár több mint kétszáz – nagyobbrészt exportra szánt – repülőgép gyártását teszi lehetővé. A vállalat emellett igyekszik minden olyan iparágat kiszolgálni, amely kompozitelemeket igényel termékeihez.

Boros László vezérigazgató azt mondta, a magyar tulajdonú Magnus ma már nemzetközileg elismert, termékei keresettek, leányvállalatainak köszönhetően a világ minden földrészén jelen van saját fejlesztési Fusion repülőgépmárka típusaival. Kiemelte: nagy fejlődés előtt áll a vállalat, ami a munkatársak elhivatottságának, profizmusának is köszönhető amellett, hogy a legkorszerűbb technológiát alkalmazzáka gyárban.

Tarány Gábor tulajdonos azt mondta, szeretnék bizonyítani komoly létjogosultságukat a repülőgépiparban és azt, hogy egy magyar fejlesztésű repülőgép sikeres lehet, arra pedig a magyarok büszkék lehetnek. A vállalat nyár végén jelentette be, hogy megrendelték az első példányt a magyar fejlesztésű, kompozittestű repülőgépeiből. A vállalatnál hetvenen dolgoznak, de az év végén várhatóan már több mint száz munkatársra lesz szüksége a cégnek, míg 2020 második felében akár 150 embernek is munkát adhat a Magnus Pécsen.

A Magnus olyan kompozit anyagokból készülő kétüléses repülőgépet fejlesztett ki, amely műrepülésre alkalmas. Emellett kifejlesztett egy olyan gépet, amely nem kerozinnal, hanem benzinnel működik, és szintén kompozit anyagból készült; így alacsonyabb a környezetterhelése és a fenntartási költsége, mint más repülőknek.