Könnyen elúszhat az otthonfelújítási pályázat, ha nem figyel az ügyintézési határidőre


Gazdaság - 2022. december 13.
szerző: KT

lakastakarekpenz

Érdemes minél előbb igényelni a NAV otthonfelújítási támogatáshoz szükséges adóigazolását. A tapasztalatok szerint sokan hibásan nyújtják be kérelmüket, ezért ők csak később kaphatják meg a dokumentumot, amivel akár ki is csúszhatnak az igénylési határidőből.

Az otthonfelújítási támogatást december 31-ig lehet igényelni, ehhez közeledve egyre több család nyújtja be a NAV-hoz a nullás igazolás iránti kérelmet. A pályázat feltétele ugyanis, hogy az adózónak nem lehet 5.000 forintnál több NAV-nál nyilvántartott köztartozása.

A Magyar Államkincstárhoz benyújtott otthonfelújítási támogatás iránti kérelemhez 15 napnál nem régebbi NAV által kiállított adóigazolást kell mellékelni, kivéve, ha a támogatást igénylő szerepel a köztartozásmentes adózói adatbázisban (KOMA).

Az igazolás kiállításának határideje alapesetben 6 nap, de például adateltérésnél, hiányos adatoknál, vagy tartozás esetén a NAV az adózót az eltérés, hiányosság, illetve a tartozás rendezésére szólítja fel, ami az ügyintézési határidőt akár 30 nappal is meghosszabbíthatja.

Az elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezettek a kérelmet ügyfélkapun keresztül elektronikusan az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramal (ÁNYK), az IGAZOL-nyomtatványon, telefonon a NAV 1819-es Infóvonalán a (2) menüpontot választva ügyfél-azonosító szám (PIN-kód) birtokában is intézhetik, emellett az IGAZOL-kérelem papíron is eljuttatható a NAV-hoz. Ebben az esetben az aláírás se maradjon le.

Az adóhatóság felhívja a figyelmet, hogy a kérelem kitöltésekor a következőkre kell figyelni: az igazolás jogcímeként az otthonfelújítási támogatás igénylése kell feltüntetni, felhasználó szervként a Magyar Államkincstárt kell megjelölni, ha a kérelmező egyéni vállalkozó, őstermelő, vagy adószámos magánszemély és van adószáma, akkor az IGAZOL-nyomtatvány megjegyzés rovatában kérni kell az adóazonosító jel feltüntetését is.

Az igénylésnél gyakran elforduló hibák közé tartozik, hogy az adózók az elektronikus igazolást kinyomtatva próbálják beküldeni. Az elektronikusan kiadott NAV-os igazolás csak elektronikus formában hiteles, kinyomtatva nem érvényes.