Közlekedési akcióterv – leváltják a Máv vezetőit, hitelt vesznek fel vasútfejlesztésre, alapvető jog lesz a közlekedés


Gazdaság - 2024. augusztus 17.
szerző: SH

mav-vonat

Ötpontos közlekedési akciótervet hirdetett a kormány – jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter. A cél megreformálni és átalakítani a magyar közlekedés rendszerét a szolgálatatások színvonalának növelése, az elégedettség erősödése érdekében.

Az ötpontos akcióterv része az utasok jogainak garantálása, a vasútépítés, a járműbeszerzés, az utaskomfort fokozása és a MÁV Zrt. új vállalattá szervezése.

A tervek szerint a MÁV-hoz három leányvállalat – a személyszállítás, a pályaműködtetés, és a cégek kiszolgálását végző társaság – tartozik majd. A vállalat élére Pafféri Zoltán helyére szeptembertől Hegyi Zsoltot, a MÁV-Start jelenlegi szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettesét nevezik ki vezérigazgatónak.

Lázár János úgy vélte, a közlekedéshez való jogot állampolgári alapjoggá kellene nyilvánítani, az állam pedig biztosítja majd a lakóhely és a járásközpont közötti közösségi közlekedést naponta háromszor, oda-vissza, átszállás nélkül.

A miniszter rámutatott: Magyarországon a 6500 kilométer vasúti pályának 50 százalékán a vonatok sebességkorlátozással közlekednek, egyebek közt ezért nem lehet a menetrendet betartani.

Egymilliárd eurós hitelt vesz fel a kormány, így 880 milliárd forintot meghaladó vasúti pályafelújítási, komplex fejlesztési programot kezdenek 2025-ben.

A járműbeszerzéssel kapcsolatban Lázár János három opciót említett. Az egyik a magyar kötöttpályás gyártási kapacitás megteremtése, ennek része lenne a spanyol Talgo vasúti járműgyár megvásárlása. Egy másik lehetőség új járművek beszerzése, a harmadik opció pedig használt járművek vásárlása lehetne.