Németországban kisztrájkolták a 28 órás munkahetet
Autógyárakat és autóipari beszállítókat sújtó, több hétig tartó sztrájksorozatával elérte a legnagyobb német szakszervezet a 28 órás munkahét intézményének bevezetését a fém-, és elektronikai iparban.
A munkabeszüntetések olyan cégeket is hátrányosan érintettek, mint a BMW, a Daimler, a Ford és a Volkswagen, a beszállítók közül pedig például a Bosch, a Magma és a Schaeffler érezte meg a súlyát. Az érintett ágazat az Európai Unió legnagyobb gazdaságát működtető Németország hazai össztermékének (GDP) nagyjából 10 százalékát állítja elő.
Az ágazat 3,9 millió dolgozójának érdekeit képviselő IG Metall és a munkaadók keddi megállapodása szerint 2019-től a munkavállalók külön indoklás nélkül heti 35 óráról 28 órára csökkenthetik munkaidejüket két évi időtartamra.
Az új bérmegállapodás alapján a dolgozók az áprilistól 4,3 százalékos fizetésemelést is kapnak, és egy évente járó külön juttatást, amely a havi fizetés több mint negyedének felel meg. A gyermeket nevelő, hozzátartozót ápoló vagy váltott műszakban dolgozó munkavállalók ezt szabadnapokra is beválthatják.
Egyszeri juttatásként havi 100 euró – mintegy 31 ezer forint – is jár még a 2018 január-márciusi időszakra, és további 400 euró, amit legkésőbb 2019 júliusában utal át a munkaadó.
A megállapodás egyelőre Baden-Württemberg tartományra vonatkozik, de mintaként szolgál az IG Metall többi körzetében, és várhatóan mindenütt átveszik a munkaadói érdekképviseletek is.
A munkabeszüntetés elsősorban autógyárakat és autóipari beszállítókat sújtott, sztrájkoltak a többi között a BMW, a Daimler, a Ford és a Volkswagen, a beszállítók közül pedig például a Bosch, a Magma és a Schaeffler egy vagy több üzemében.